el | fr | en | +
Accéder au menu

ΒΙΝΤΕΟΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Χρυσωρύχοι στις πεδιάδες του Άζεροθ

«Μόνος κι άφραγκος, όπως κι εγώ». Έτσι περιγράφει ο κ. Ματιέ Ντρουέ, τριαντάρης φωτογράφος, το εικονικό άλτερ έγκο του στο World of Warcraft (WoW). Είναι ένας από τους επτά εκατομμύρια επτακόσιες χιλιάδες συνδρομητές (1) αυτού του «μαζικού διαδικτυακού παιχνιδιού ρόλων για πολλαπλούς χρήστες» (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game – MMORPG), ενός τύπου βιντεοπαιχνιδιού όπου, διαμέσου του Ίντερνετ, χιλιάδες φανατικοί ενσαρκώνουν τους χαρακτήρες ενός φανταστικού μεσαιωνικού «συνεχιζόμενου» κόσμου –που δηλαδή συνεχίζει να εξελίσσεται ακόμη και όταν ένας χρήστης αποσυνδέεται.

Το WoW είναι μακράν το πιο δημοφιλές παιχνίδι αυτής της κατηγορίας. Μέσα από αποστολές και αναμετρήσεις, κάθε παίκτης εξελίσσει το πλάσμα του, το οποίο κερδίζει δεξιότητες και αντικείμενα που του επιτρέπουν να συμμετέχει σε ολοένα και πιο επικές μάχες. Οι πιο μανιώδεις «καλλιεργούν» για ατελείωτες ώρες, επαναλαμβάνοντας τις ίδιες μάχες και τα ίδια επίπονα καθήκοντα προκειμένου να συγκομίσουν τον χρυσό που είναι απαραίτητος για την αγορά οπλισμού και φυλαχτών με ισχύ εξολόθρευσης (2). Μικροπαίκτης –δεκαπέντε λεπτά την ημέρα κατά μέσο όρο– ο κ. Ντρουέ χρειάστηκε να περιμένει πολλούς μήνες ώσπου ο δικός του «σαμάνος Τάουρεν» να φτάσει στο επίπεδο 90 –το πιο υψηλό.

Αν ήταν λιγότερο «άφραγκος», θα μπορούσε να είχε καταφύγει σε μια σαφώς πιο γρήγορη τεχνική: την αγορά εικονικού χρυσού με πραγματικά ευρώ. Πράγματι, δεκάδες ιστότοποι προτείνουν την απόκτηση δέκα χιλιάδων «χρυσών νομισμάτων» με τη σφραγίδα WoW αντί 8,84 ευρώ (ισοτιμία του Νοεμβρίου 2013).

Μόλις επικυρωθεί η πώληση, ο έμπορος αναθέτει τη συλλογή του χρυσού σε επαγγελματίες, που πληρώνονται για να «καλλιεργούν» με πλήρη απασχόληση. Σε μια έκθεσή της για την εικονική οικονομία, η Παγκόσμια Τράπεζα τους υπολόγιζε σε εκατό χιλιάδες, κατά βάση Ασιάτες και κατά πλειοψηφία Κινέζους (3). Απασχολούμενοι από επιχειρήσεις πολύ διαφορετικών μεγεθών και κάτω από ποικίλα καθεστώτα εργασίας, περνούν πάνω από εξήντα ώρες εβδομαδιαίως μπροστά στις οθόνες τους, με την ελάχιστη νόμιμη αμοιβή, στοιχειώδες φαγητό και στεγασμένοι σε κοιτώνες. Η δουλειά τους συντηρεί μια αγορά που το 2009 εκτιμούνταν σε 3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτό όμως το σύστημα, που αντικατοπτρίζει στους εικονικούς κόσμους τον παγκόσμιο καταμερισμό της εργασίας (και σε αυτούς, οι πλούσιες χώρες αναθέτουν σε υπεργολάβους τα πιο άχαρα καθήκοντα), προκαλεί κάποιες επιφυλάξεις. Όχι κατ’ ανάγκη σχετικά με τις συνθήκες εργασίας: μεταξύ των συνδρομητών του WoW, οι πιο επικριτικοί καταγγέλλουν κυρίως τις πρακτικές που διαταράσσουν την ισορροπία του παιχνιδιού και προκαλούν καλπάζοντα πληθωρισμό. Τα αντίποινά τους, από την καχυποψία απέναντι στους παίκτες από την Ασία ή σε όσους μιλούν σπαστά Αγγλικά έως τις ρατσιστικές επιθέσεις σε άτομα για τα οποία υπάρχει υπόνοια ότι είναι «καλλιεργητές χρυσού», αντιγράφουν και εκεί τις «ομορφιές» της πραγματικής ζωής… Η Blizzard, παραγωγός εταιρεία του WoW, που τακτικά αναζητά καινούργιες μεθόδους για την καταπολέμηση αυτού του δημιουργικού ανταγωνισμού, θα μπορούσε να μοιράσει διαφορετικά τα φύλλα. Έχοντας να αντιμετωπίσει την πτώση των συνδρομών –οι οποίες το 2011 ανέρχονταν σε δώδεκα εκατομμύρια– η επιχείρηση τροποποιεί σταδιακά το παιχνίδι προκειμένου να διατηρήσει τους πελάτες της: «Δημιούργησαν το Άχρονο Νησί ώστε οι κακοί παίκτες να μπορούν να προχωρούν πιο εύκολα», υπογραμμίζει ο κ. Ντρουέ. Και για να βάλει χέρι σε κάθε κομπόδεμα, η Blizzard θα μπορούσε προσεχώς ακόμη και να ανοίξει δικό της κατάστημα πώλησης εικονικού χρυσού.

Guillaume Barou

Δημοσιογραφος
Κούτσης Θανάσης (μτφ)Δημοσιογράφος

(1Με κόστος συνδρομής τουλάχιστον 11 ευρώ μηνιαίως.

(2Julian Dibbel, «The life of the Chinese gold farmer», The New York Times Magazine, 17 Ιουνίου 2007.

(3«Knowledge map of the virtual economy», Infodev, Απρίλιος 2011, www.infodev.org

Μοιραστείτε το άρθρο